Sticky Oyun Yapimina Nerden Baslanmali?

      Oyun Yapimina Nerden Baslanmali?

      Oyun Yapımına Baslangıç - Seçim

      Oyun yapmak istiyorsunuz fakat bu konuyla yakindan uzaktan alakaniz yok. Nereden baslayacaginizi, ne yapacaginizi ve basladiktan sonra hangi teknik yolu takip edeceginizi bilmiyorsunuz. Bu isin sonu nereye gidecek diyorsunuz. Eger bunlari dert edenlerdenseniz bu yazi tam size göre. Bunlarin hepsine sizin icin aciklamalar getirdik. Dikkatle okuyacaginizi umut ederek anlatima basliyoruz.

      Öncelikle bilmelisiniz ki oyun yapimi butunuyle bir sanattir! Elektronik ortamda calisan pek cok kisinin olusturdugu devasa bir kompozisyondur. Bu kompozisyonu olusturan her ast bireye ise sanatci / muhendis denir. calisanlar oyun yapiminda uzman olduklari dallara ve bu dallar icindeki konulara göre gruplara ayrilirlar. Projede calisan her kisi kendi dali icinde uzerine özellikle yogunlastigi bir konuda calisir. Burdan sizin de anlayacaginiz gibi kendinize oyun yapimina baslamak ve devam etmek uzere bir dal secmeniz gerekiyor. Bu dal, sizin uzerinde uzman olmaya calisacaginiz, surekli kendinizi gelistirip yeni bilgiler edineceginiz tek dal olacak. Size secim yapmaniz, oyunun yapiminda calismaniz icin olmazsa olmaz 2 ana dali sunacagiz. Bunlar programlama ve temelde plastik sanatlar; bilinen adiyla görsel sanatlardir.

      Programlama

      Programlamayi sectiginiz durumda oyunun yazilmasi ve kodlanmasi isini yapacaksiniz. Bunun icin öncelikle cok iyi matematik, geometri ve fizik bilgisine sahip olmaniz veya edinmeniz gerekecek. cunku oyun programlamasi yaparken objelerin birbiri ile etkilesimini ancak (herkesce bilinen veya -cogu zaman- kendi cabalarinizla elde edeceginiz) matematik ve fizik formulleriyle saglayabileceksiniz. Tabi ki önce bir programlama dili ögrenmelisiniz. Su anda kullanabileceginiz bir cok programlama dili bulunmaktadir.Peki hangisini secmek lazim? Hazır bir Oyun Motoru kullanacaksanız Oyun motorunda tavsiye edilen Programlama dilini öğrenmeniz gerekiyor. Unity3D ile basit küçük oyunlar yapacaksanız Unity Javascript yeterli. Tavsiyem C# öğrenmeniz. C# Unityden hariç Visual Studio ilede Windows uygulamaları yapmak için kullanabilirsiniz. Programlamayı öğrenmek için Turkceye çevrilmis bir çok kitap mevcut. Bunlardan birini secerek başlayabilirsiniz. Tabi bunun yaninda elinizin altinda Internet gibi muhteşem bir kaynak var. Oyun programlamada yukarida saydigimiz programlama dillerinden hariç birçok değişik programlama dili de vardır. Web tabanlı oyunlar için PHP, Java’dir (Javascript degil. Javascript web uygulamalari icin gelistirilmis bir script dilidir). Oyun programlamak icin sadece bir programlama dili bilmeniz yeterli olmayacaktir. Oyunun görsel icerigini olusturabilmeniz icin Microsoft DirectX veya OpenGL kutuphanelerini kullanmayi da bilmelisiniz. Tabi bunlari kullanabilmeniz icinde oldukca iyi seviyede programlamayı öğrenmeniz gerekmektedir.“Yok ben bunlarla uğraşmak istemiyorum” diyorsaniz hazir #OyunMotoru (#GameEngine) kullanabilirsiniz.#Unity3D , #GameMaker , #UnrealDevelopmentKit , #Cocos2D , #Torque3D ,.... Son olarak şunu da ekleyelim: Oyun programlamak sabır ister. Sıkılıp bırakmak istemeniz, sürekli karşılaşacağınız durumlardır. Ancak sabreder ve azimle çalışmalarınıza devam ederseniz çalismalarınızın sonucunu görduğünüzde aldığınız zevk kelimelerle anlatılamaz...

      Plastik Sanatlar / Görsel Sanatlar / Arayüz Tasarım

      Bu daldaki bireyler tamamen görsel ögeler uzerine calisir. Bir oyun projesi sinirlari dahilinde görevi; oyun icinde ya da oyunun herhangi bir kisminda gözle görulen her efekti, objeyi, resmi, canliligi olusturup programcilarin isleyebilecegi hale getirmektir. Oyunun menuleri, oyunun tasarim öncesi el cizimleri, oyundaki gecisler icin hareketli kisa animasyon göruntuleri, oyunun acilisindaki hareketli ve hareketsiz göruntuleri, uzerinde oynanacak haritalar, karakterler, karakterlerin her turlu harekletleri, oyunda gözle görulen her obje, tum resimler, dokular ve bunlar gibi diger hersey sanatcilarin ellerinden cikar. Dijital ortamda bu dal teknik olarak 2 boyutlu ve 3 boyutlu grafik tasarim seklinde 2 gruba ayrilir.

      2 Boyutlu Görsellestirme

      Görsel olarak 2D tasarimlar; cevremizde heryerde görebilecegimiz alanlara sahiptir. Web dunyasi ve oyun yapiminda da temel taslari olusturan temel birimlerden biridir. Konsept olarak adlandirilan baslangic cizimleri, blueprint taslaklar, oyun ici kaplamalar, etkilesimli arabirim cizimleri(HUD) ve benzeri bir cok 2 boyutlu cizim, bu konularda ihtiyacimizolan görsel iletisimde buyuk katkida bulunurlar. Bu tur calismalar icin kullanilabilecek bircok program mevcut durumda iken en populer secim Adobe Photoshop serisidir. Özellikle Texture (kaplama / doku) hazirlama-olusturma konusunda buyuk kolayliklar saglayan Photoshop'i, konsept resimlerde uzmanlarin tercihi olan Corel Painter serisi takip etmektedir. Bir diger gözde alternatif ise Jasc Paint Shop Pro'dur. Oyun yapimi konusunda 2D'yi ele alirsak, uzerinde duracagimiz en önemli bölumu kaplamalar olusturmaktadir. Karakter, ic ve dis mekan, obje, yeryuzu vs. gibi genis bir alanda kaplamalar cizmeniz gerekir. Burada en önemli kisim, butunlesik ve gercege en yakin cizimleri olusturmaktir. Bunu saglamak icin iyi bir gözlemci, arastirmaci ve ayrintilara dikkat eden biri olmaniz gerekir. Photoshop, alismasi zor olmayan bir arabirime sahip oldugundan programa uyum saglamaniz fazla zaman almayacaktir. Ilk zamanlarda gercek mekan fotograflarini referans alarak kaplamalar olusturabilir, calismalarinizda ilerledikce programin nimetlerinden yararlanarak hayal gucunuz ile sinirli tasarimlar gerceklestirebilirsiniz. Kaplamalar haricinde, oyununuzu tanitacak diger önemli bir nokta, görsel sölen haline gelebilecek taslak cizimleridir. Oyun icerisinde yer alan karakterler, mekanlar ve her turlu canli icin yapilan bu cizimler icin kullanisli bir cizim tabletine ihtiyaciniz olacaktir. Bu tabletler sayesinde, el cizimlerinizi aninda bilgisayar ortamina tasiyabilir, uzerinde degisiklik yapabilir ve cok zahmetli olan renkli cizimleri dijital ortamda kisa surede meydana getirebilirsiniz. Bu alanda cizim yetenegi, anatomi bilgisi ve el-göz koordinasyonu önemlidir.

      3 Boyutlu Görsellestirme


      Bu alandaki sanatcilar oyunda görulen tum uc boyutlu tasarimlari ve animasyonlari gerceklestirir. Karakterler, karakter hareketleri, oyun ici bölumler, objeler, objelerin cesitli hareketleri, oyundaki sinematik dedigimiz dialoglarin ve aksiyonlarin hareketli göruntuleri ya da oyun ici sahneleri, oyunun acilis göruntuleri ve gecis göruntuleri bu sanatcilarin ellerinden cikar. Bu isi yapmak icin kullanabileceginiz pek cok alternatif yazilim var. 3D Studio Max, Maya, Softimage XSI, Lightwave bunlardan en ciddileridir. Tavsiyemiz de kendiniz icin bu programlardan birini secmenizdir. Aceleci davranmadan sececeginiz yazilim ve dogru bir ögrenim yolu ile aldiginiz her bilgi veriminizi artiracaktir. Simdi yapmaniz gereken kendinize programlardan birini edinmek. Bunu edinmeden önce her programi arastirmaniz gerekiyor. Program seciminizi yaptiktan sonra uygun adimlarla ilerleyerek amaciniza daha da yaklasacaksiniz. Sanatcilar bir projede calistiklari esnada özel olarak ilgilendikleri konular uzerine gruplara ayrilirlar. Karakter tasarimcilar, harita tasarimcilari, animatörler gibi… Siz de kendinize özellikle ilgi göstereceginiz bir konu secerek uzmanliginizi daha da özellestirebilirsiniz. Fakat bu cok daha sonralari gerceklesecek bir durum ve kalabalik ekiplerle calisilan projelerde gecerlidir.

      Programlardan birini secip baslangic yapacaginiz zaman geldiginde öncelikle kullanmaya baslayacaginiz programin özelliklerini, yapisini, menu ve simgelerini, islevlerini tamamen ögrenin. Yani kullanacaginiz programi öncelikle taniyin. Daha sonrasinda ise modellemeyi ögrenmeye baslayarak devam edebilirsiniz. Modelleme her uc boyutlu grafik tasarim ve görsellestirme programinda ayni anlama gelir ve bir objeyi tasarlamak demektir.Modelleme araclarini ve tekniklerini kesfedin, devamli alistirmalar yaparak modelleme gucunuzu artirin. Oyun yapiminda bir sanatcinin en iyi bilmesi gereken en önemli hususlardan birisi karakter tasarlamaktir. Bir karakteri yuksek kalitede dogru bir sekilde modelleyebilen ve doku ile bunu kaplayabilen bir kisinin modelleme adina yapamayacagi pek birsey kalmamis demektir. Bundan sonra ciddi bir oyun projesinde uzman bir modelci olarak calisabilir… Ardindan animasyon isine giriserek karakter animasyonlari konusunda kendinizi gelistirebilirsiniz. Özellikle bu konu cok önemlidir. Oyunun gercekciligi acisindan animasyon konusunda cok calisilmasi gerekmektedir. Oyun ici diyaloglar, aksiyon sahneleri ve bu tur diger sahneler oyunu zengin kilar ve oyunu daha gercekci bir hale sokar. Ayrintiya girecek olursak oyun yapimina yönelik uc boyutlu grafik tasarim ve görsellestirmede sirasi ile ögrenilmesi gereken konular asagidakigibidir...

      1.Programı tanıma.
      2.Modelleme
      3.Kaplama ve dokulandırma
      4.Görüntü çıktısı alma
      5.Karakter donatma
      6.Animasyon
      7.Özel efektler ve simulasyonlar


      Peki grafik tasarimda bu kadar yolu katedebilmiş bir kişi sadece oyunların yapım sürecinde mi yer alabilir? Hayir. Buraya kadar basarili sekilde gelmis bir kisi film ve reklamcilik sektörunde de gayet rahat yer alabilir ve calisabilir. Buradan anladiginiz gibi bunlari tam manasi ile ögrendiginizde farkli sektörlerde de calisma alanlariniz var.

      Oyun yapimina baslarken sadece tek secim hakkiniz var. Bunu iyi degerlendirin ve severek yapacaginiz bir dal secin. Sectikten sonra diger bir dal ile ilgilenmek yapabileceginiz en buyuk hatadir. Bu yuzden ilk seciminizi iyi dusunun ve kararinizi verin. Hangi dalda calismak isterseniz isteyin, bu isi ciddi anlamda yapmak istiyorsaniz yillarinizi bu is icin harcayacaksiniz.

      RE: Oyun Yapimina Nerden Baslanmali?

      ben ilk bas pyhoton dili ögrencem en kolay dillerden biri ondan sonra java ttabi bir kaç uygulama yazcam bu dillerle javadan sonrada c ve c++ dillerini ögrencem ondan sonrada diger diller 2500 tanede fazla programlama dilinin hepsini ögrencem :D offff offff isimiz zor :D

      RE: Oyun Yapimina Nerden Baslanmali?

      ben ilk bas pyhoton dili ögrencem en kolay dillerden biri ondan sonra java ttabi bir kaç uygulama yazcam bu dillerle javadan sonrada c ve c++ dillerini ögrencem ondan sonrada diger diller 2500 tanede fazla programlama dilinin hepsini ögrencem :D offff offff isimiz zor :D

      RE: Oyun Yapimina Nerden Baslanmali?

      ben sunu anlamadim.bi dali seçtikten sonra diger bir dalla ilgilenmek büyük bir hata demissin.Insan azimli olduktan sonra hepsinde de profesyonel olamaz mi mesela benim bölüm bilg. prog. ama 3d s max lede ilgileniyorum ikisini gayet ii idare ediyom.hiç örnegi yokmu mesela hem programcilikta hemde 3d de basarili olan hiç mi yok veya büyük programcilarin yaptigi bir önerimi bu. buna birazdaha açiklik getirimisin lütfen.:(

      RE: Oyun Yapimina Nerden Baslanmali?

      CeBeL_03 wrote:


      ben sunu anlamadim.bi dali seçtikten sonra diger bir dalla ilgilenmek büyük bir hata demissin.Insan azimli olduktan sonra hepsinde de profesyonel olamaz mi mesela benim bölüm bilg. prog. ama 3d s max lede ilgileniyorum ikisini gayet ii idare ediyom.hiç örnegi yokmu mesela hem programcilikta hemde 3d de basarili olan hiç mi yok veya büyük programcilarin yaptigi bir önerimi bu. buna birazdaha açiklik getirimisin lütfen.:(


      Ben biraz açiklama getireyim istersen
      Bir çok dalla ayni anda ilgilenmen senin basarisiz olacagin anlamina gelmez ama biliyorsun ki günümüzde kaliteli oyunlar büyük ekiplerle yapiliyor ve bu büyük ekiplerin içinde tek bir rol zaten yeterince seni mesgul edecektir.Tek bir alana yogunlasman o alanda daha hizli gelisme kaydetmeni ve "profesyonel" olmani saglayabilir ama bu kesinlikle diger dallari birakmanin sart oldugu anlamina gelmez :)